Djävulens advokat – bortom rimligt tvivel

Turnéplan september 2025

1 september Markaryd (Markaryds Kulturhus)

https://www.riksteatern.se/forestallningar/djavulens-advokat–bortom-rimligt-tvivel/202509011900-136950L

2 september Laholm (Laholms Teater)
https://www.nortic.se/ticket/show/293291

4 september Lund (Stenkrossen)
https://www.ticketmaster.se/event/djavulens-advokat-bortom-rimligt-tvivel-biljetter/686526292

10 september Älvsbyn (Älvsbyns Folkets Hus)
https://www.riksteatern.se/forestallningar/djavulens-advokat–bortom-rimligt-tvivel/202509101900-136736G

11 september Kiruna (Aurora, Lumi) https://secure.tickster.com/sv/v71lu1d72891kmk/seating

20 september Lidingö (Lidingö Stadshus)

https://secure.tickster.com/sv/fkcpgvhe1zy04v9/products

21 september Huddinge (Huddinge Kulturhus) https://www.riksteatern.se/forestallningar/djavulens-advokat–bortom-rimligt-tvivel/202509211600-136235G

25 september Torsås (Centrumbiografen, Torsås) https://www.riksteatern.se/forestallningar/djavulens-advokat–bortom-rimligt-tvivel/202509251900-136462G

23 oktober Göteborg (Teater Trixter)

https://www.nortic.se/ticket/event/70863

24 oktober Hammarö (Hammarö Kulturhus)

https://hammaro.se/uppleva-och-gora/kultur/hammaros-2025

Spelplanen uppdateras fortlöpande.

Om pjäsen:

Advokat Bo Wenander står inför sitt hittills svåraste juridiska
uppdrag. Hans klient är åtalad för mord. Wenander befinner sig
på sitt kontor på Hantverkargatan. Om en timme ska tings-
rättsförhandlingen börja. Målet får advokat Wenander att
ställa de frågor han i sitt 42-åriga liv ännu inte på allvar har
hunnit reflektera över i jakten på ära, makt och pengar. Vad är
rättvisa? Vem dömer? Vad finns bortom rimligt tvivel?

I takt med att de etiska problemen blir synliga fördjupas advoka-
tens existientiella kris. Han har gjort det till sin livsuppgift att
väcka tvivel om tillvarons yttre omständigheter. Nu tvingas
han att vända blicken inåt och erkänna ett nytt tvivel – tvivlet
på sig själv.

Medverkande:

I rollen som advokat Bo Wenander: Rasmus Dahlstedt

Manus: Rasmus Dahlstedt
Regi: Peter Oskarson
Scenografi: Lars-Erik Hedendahl
Foto och ljus: Mårten Levin
Inspicient: Ola Höök
Domstolshandläggarens röst: Inger Hayman
Kriminalreporterns röst: Joakim Lindberg
Affischfoto: Ludwig Jerkander
Grafisk design: John Persson
Bollplank och juridiskt sakkunnig: Ola Bengtsson

Recensioner:

https://kulturbloggen.com/?p=198511

Mats Hallberg på Kulturbloggen, 2025-10-25

https://minervablogg.wordpress.com/2025/09/05/djavulens-advokat-bortom-rimligt-tvivel/

Martina Björk, 2025-09-05

https://rickardoxfalt.wordpress.com/2024/09/27/plotsligt-blev-teater-meningsfullt-igen-djavulens-advokat-bortom-rimligt-tvivel/

Rickard Oxfält, 2024-09-27

”Det finns stunder när den uppväxandes frågor, undran inför verkligheten, på nytt väcks till liv inom en. När jag var ung, innan ett draperi med texten ”Det är så här så fråga inte” hängts i vägen för denna undran, grubblade jag över varför advokater försvarade människor de måste vetat begått gravt brottsliga handlingar. Ljög de, ljög de medvetet eller var de lurade, förvanskade de sanningen eller undanhöll de bara valda delar av den? Den kristet fostrade flicka jag var förstod inte.

Ok, jag växte upp och klokare blev jag kanske. Juridiken kan vara komplicerad och moralens plats är inte alltid självklar. Just detta är en utgångspunkt för Rasmus Dahlstedts starka enmanspjäs Djävulens advokat – bortom rimligt tvivel som jag igår kväll hade nöjet att se på Aliasteatern i Stockholm.

Förutom några ackompanjerande stämmor är Dahlstedt ensam på scenen i den timslånga monolog han också är författare till. Gissningen att inspirationen till porträttet av den långt ifrån sympatiske brottmålsadvokaten Bo Wenander stått att hämta i en uppmärksammad tingsrättsförhandling våren 2023 är inte långsökt. En ung tvåbarnsfar sköts till döds på ett gym, mördad av ett skott vars måltavla han inte var.

Sådan var verkligheten, så ser också det mål pjäsens Wenander åtagit sig ut. Hans roll är att försvara gärningsmannen – en uppgift väl betald från fler än ett håll. Men, i förberedelserna inför rättegången börjar det knaka i den stöddige framgångsjuristen. Han är en människa, inte bara sin roll. Mordoffret kunde varit hans egen bror. Två barn har blivit faderlösa, en kvinna har mist sin man.

Under en timmes tid konfronteras Wenander med innebörden hos sin yrkesroll – Bo Wenander som ville bli skådespelare men som blev jurist. Rättegångslokalerna kom att bli hans scener, men bortom showandet och vrängandet med verkligheten, finns en verklighet, finns levande människor, finns kanske en … sanning.

Förhållandet mellan sanning och falsifieringar, ett nog så brännande ämne i vår tid, är en av de företeelser Dahlstedt problematiserar i denna pjäs. Liksom korruptionen och den långsamt tilltagande avtrubbningen, accelererad av en upptrappad våldsnivå i samhället. Djävulens advokat är en högst bildad pjäs där åskådaren får frotteras med såväl Dagerman som Dostojevskij och Nya testamentets Matteus. För de musikaliska inslagen (förutom ett kort avslutande operaparti) står den förnämlige sångaren Dahlstedt själv med vackra toner ur Dan Anderssons Omkring tiggarn från Luossa.

Pjäsen är centrerad kring advokatens roll, den kris som uppstår när den inre människan börjar tvivla på den yrkesutövande, den yttre rollen. Den är uppbyggd kring ett rättsfall, dock lämnas utvidgade frågeställningar om samhällets roll, rimliga påföljder osv, i mycket därhän.

Och gott så för innehållet fyller ändå sin timme med råge. Djävulens advokat är en smart och mångbottnad pjäs som inte skriver åhöraren på näsan men som manar till tankar och väcker frågor. Dessutom får man mer än en gång ett gott skratt. Rasmus Dahlstedt är en lysande estradör, man är vaken varje sekund av denna briljanta föreställning som trots sitt tunga ämne får en att lämna teaterlokalen upprymd.”

Karin Tjäder, 2024-09-14

https://detgodasamhallet.com/2024/09/13/bitte-assarmo-rasmus-dahlstedt-briljerar-i-djavulens-advokat-bortom-rimligt-tvivel/

Bitte Assarmo i Det goda samhället, 2024-09-13

Trailer